Prodej nemovitosti je poměrně složitý proces. Realitní makléř Vám může ušetřit řadu starostí a vydělat dost peněz. Je potřeba si však vybrat opravdového profesionála. Přestože se obrátíte na renomovanou realitní společnost, která Vám ale přidělí nezkušeného makléře, výsledek může být katastrofou. Naopak realitní makléř s mnohaletou praxí, pracující v menší realitní kanceláři, může odvést špičkovou práci s perfektním výsledkem. Doporučení z vlastního okolí je nejlepší způsob jak vybírat. Pokud však nikoho takového nemáte, musíte se spolehnout na vlastní výběr, Vaše intuice pomůže.
Podle statistických údajů je v České republice více než 15.000 realitních zprostředkovatelů, což je při přepočtu na jednoho obyvatele nejvyšší počet v Evropě. Díky tomu, že tu neexistuje žádná regulace realitního trhu, působí v oboru lidé s velmi rozdílnou úrovní, dokonce mezi námi běhají i makléři na vedlejšák, kteří mají své stálé zaměstnání. Dovedete si představit např. lékaře na vedlejšák?
Hledejte tedy toho, kdo svou profesi skutečně vykonává a živí se tím. Ideální je najít o makléři informace na webu, např. jeho osobní stránky, kde se dočtete, jak makléř pracuje, jak prezentuje nemovitost, měl by zde mít reference na úspěšně prodané nemovitosti, informace o svém vzdělání, znalostech a dovednostech.
Nebojte se takového makléře oslovit a domluvit si nezávaznou konzultaci, na které dostanete informace o případné spolupráci. Zjistíte, jak makléř vystupuje, jak se chová, zda je schopen vše srozumitelně vysvětlit a reagovat na všechny vaše dotazy. Protože podobně jako zapůsobí makléř na vás, bude pak působit na potenciální zájemce a vy přeci chcete, aby to bylo na úrovni.
Ptejte se na způsob propagace vaší nemovitosti, v čem je lepší než konkurence, jaké služby v rámci jeho odměny dostanete. Zjistěte si, kolik nemovitostí má daný makléř v nabídce, protože zde neplatí, že víc pruhů je víc Adidas. Uvědomte si, že počet nemovitostí v jeho nabídce je počet klientů, se kterými se budete dělit o jeho čas. Čím větší je jeho nabídka (někteří se tím dokonce chlubí), tím méně času vám bude věnovat.
Zkušený realitní makléř by si měl každou nemovitost důkladně prohlédnout, měl by se snažit získat co nejvíce informací, zeptat se na Vaše potřeby a časové možnosti. Poté by Vám měl navrhnout marketingový plán prodeje a doporučit optimální cenu. Chtějte vše písemně garantované, včetně toho, že v případě neuskutečnění prodeje neplatíte realitní kanceláři žádné peníze.
Pozvěte si více realitních makléřů, dejte si čas na rozmyšlenou, porovnejte všechny možnosti a rozhodněte se pro spolupráci s jedním realitním makléřem na časově omezenou dobu, např. 3 měsíce. Makléř se bude snažit za danou dobu odvést co nejlepší práci a v případě, že se nemovitost během této doby neprodá, máte možnost se rozhodnout, zda budete ve spolupráci pokračovat nebo zvolíte jiný způsob prodeje, popřípadě jiného realitního makléře.